Requiem Mozart 2017

Orkest: UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck
Musicoloog: Bart de Graaf
Dirigent: Martin van der Brugge

Het concert werd mede mogelijk gemaakt door:

Het concert werd voorafgegaan door een muzikale inleiding. De musicoloog Bart de Graaf gaf uitleg over het requiem, inclusief live gezongen en gespeelde muziekfragmenten. Mozart was pas 35 toen hij stierf en het requiem onvoltooid achter liet. Het is afgemaakt door zijn leerling Süssmayer, toen 25 jaar oud. Door het Lacrimosa te zingen tot aan maat 8 kreeg het koor en het publiek het beeld tot waar Mozart zijn laatste maten had geschreven. Het koor en orkest stopte ook precies op deze bewuste maat. Ook werd er aandacht besteed aan het mysterie rondom het ontstaan van het requiem van de componist Mozart. Deze inleiding duurde ca 20 minuten.

Paar minuten voor aanvang van het concert.

Reacties van deelnemers en toehoorders

Een veelgehoorde reactie was dat de organisatie
goed was en dat ze het een fijne en leerzame dag vonden.

Onder leiding van de dirigent Martin van der Brugge werd hard geoefend op alle muziekstukken van het programma. Het bevlogen orkest was werkelijk onvermoeibaar in de muzikale ondersteuning.

Ook was het leuk om te ervaren dat er zoveel jongeren in het orkest zaten.
Na een hele dag repeteren, waren de deelnemers, musici en solisten klaar om een mooie uitvoering van het concert te geven. De opstelling van het koor, op de plaatsen waar normaliter het publiek zit, was ideaal om een koor van 363 zangers te plaatsen. De onderlinge stemverdeling verdeling was relatief goed. Wel heeft de dirigent ervoor gezorgd dat de bassen en de tenoren op de eerste rijen kwamen te zitten.